Dette stryker 3 av 10 biler av på EU-kontroll

Om lag 30 prosent av norske biler har feil med lysene når de kommer til EU-kontroll, viser nye tall. Halvparten av feilene gjelder bilens hovedlys.

– Av de 422.451 lette kjøretøyene som gjennomgikk periodisk kontroll i perioden fra ny instruks trådte i kraft 8. juni og frem til 19. oktober, hadde 15 prosent feil knyttet til hovedlys, sier Leif Magne Halvorsen, overingeniør i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll.

30 prosent har lysfeil på EU-kontroll

Kontroll av lys inkluderer baklys, parklys, blinklys, tåkelys, lys for kjennemerke, ryggelys og ekstralys, i tillegg til hovedlysene. Rundt 30 prosent av de kontrollerte bilene hadde en eller flere lysfeil.

– Dette er en situasjon vi ikke kan slå oss til ro med. Lysfeil gir trafikkrisiko, og særlig i den mørke årstiden, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Hans råd er en grundig sjekk av lys og sikt nå i overgangen mellom høst og vinter.

– Det er viktig å kontrollere at alle pærer virker som de skal, at lykteglassene er i orden, at vindusviskerbladene er bra og at rutene er rene og hele. Du blir fortere blendet hvis frontruta er skitten eller har skader, sier Hansen.

Du kan oppgradere bilens utstyr

Flere virkemidler kan tas i bruk for å utstyre bilen med bedre lys. 

– De fleste bruker fortsatt standard halogenpærer, og på det området har kvalitetsutviklingen vært voldsom. Ved å bytte til det beste kan effektforbedringen utgjøre fra 30 til 130 prosent, sier Børre Kristoffersen, markedssjef i Hellanor, som leverer lysutstyr til bilmarkedet.

Pærene kan også fås med lystoner som er mer lik dagslys enn før, slik at opplevelsen av god sikt øker. I tillegg kan ettermontering av ekstralys være aktuelt. Hellanor merker stor etterspørsel i Nord-Norge og blant yrkessjåfører, men mener norske årstider burde tilsi at enda flere velger en slik løsning.

– Da er det først og fremst fjernlys som er aktuelt. Enten man går til et utsalgssted eller handler på nett, er det viktig å holde seg til pærer og lykter som er godkjent til bruk på vei, sier Kristoffersen.

Dårligere syn merkes først bak rattet

Dårlig sikt på mørke veier er spesielt farlig for middelaldrende og eldre sjåfører, ifølge optiker Kari Line Langkaas i Alliance Optikk Midt-Telemark.

– Kontrastsynet vårt reduseres med alderen. Vi ser etter hvert dårligere i mørket og synsfeltet blir endret. Også evnen til å tolke fart og bevegelsesretning forandres. Dermed blir reaksjonsevnen svakere, sier Langkaas.

En 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se det samme, ifølge optikeren. En 60-åring trenger tre ganger så mye.

– Mange av dem som kommer til oss forteller at de først merker synssvekkelsen bak rattet. Nye Alliance-kunder fyller ut et skjema som kartlegger situasjonen deres. De fleste som har passert 40 krysser av for at bilkjøring på kvelden kan være et problem.

En bil som er godt klargjort for mørkekjøring kombinert med riktige briller eller kontaktlinser gir den best mulige løsningen på sjåførproblemene, mener Kari Line Langkaas.

 

Kilde: Konkurransetilsynet

FAKTABOKS

  • En 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se det samme.
  • En 60-åring trenger tre ganger så mye lys som en 20-åring for å se det samme.
  • 3 av 10 biler har lysfeil når de kommer til EU-kontroll.
  • Halvparten av feilene er knyttet til hovedlys.